Klagomålshantering
På Aros är vi måna om dig som kund. Om du är missnöjd med vår hantering av ditt ärende eller din affär vill vi att du hör av dig till oss.Vår klagomålsansvarige hanterar bara klagomål från våra kunder. Om du har fått ett inkassokrav och anser att det är felaktigt ska du inte vända dig till klagomålsansvarige, utan till inkassoavdelningen genom inkasso@aroskapital.se .
KUNDKLAGOMÅL
På Aros Kapital tillämpar vi Finansinspektionens definition av klagomål. Ett klagomål innebär i korthet att en kund framför ett konkret missnöje med hanteringen av en finansiell tjänst eller produkt. Alla klagomål som inkommer till Aros ska hanteras och besvaras skyndsamt och bemötas på ett sakligt och korrekt sätt.
Vid klagomål bör du om möjligt vända dig till din handläggare/kundansvarig. I annat fall är du välkommen att kontakta oss via e-post eller brev:
Aros Kapital AB,
”Klagomål”
Vestagatan 6
416 64 Göteborg
Klagomålshantering
Som kund har du rätt att snarast och senast inom 14 dagar få besked om vår bedömning av och beslut i ärendet. Blir du inte nöjd med vårt beslut kan du få ärendet överprövat inom Aros Kapital eller prövat hos Allmänna reklamationsnämnden eller i allmän domstol om du vänder dig dit.
Ytterst klagomålsansvarig för Aros Kapital AB är Chief Legal Nordic.
Alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden
Vi följer lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Det innebär att vi kommer att delta vid en eventuell tvistlösning hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om en kund hos oss anmäler en tvist dit.
Vägledning
Om du vill ha hjälp eller vägledning av extern part kan du vända dig till någon av nedanstående, eller din hemkommun som i flertalet fall erbjuder kostnadsfri vägledning.
Konsumenternas Bank- och Finansbyrå eller
Konsumenternas försäkringsbyrå
Box 242 15
104 51 Stockholm
0200-22 58 00
www.konsumenternas.se
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Box 174
101 23 Stockholm
08-508 860 00
www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden
Om du är konsument och vill att utomstående part prövar ditt klagomål har du möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Telefon: 08-508 860 00
E-post: arn@arn.se
Inkasso
För att på bästa sätt uppfylla god inkassosed har vi byggt upp rutiner för vår inkassoverksamhet. De här rutiner är i enlighet med Datainspektionens regler, riktlinjer och rekommendationer. I samband med att vi åtar oss inkassouppdrag för en ny kund kontrollerar vi att kunden bedöms ha laglig grund för fordran. Kontrollen utförs av inkassohandläggarna i enlighet med Aros inkassohanteringsinstruktion.
Om du har klagomål avseende ett inkassoärende ber vi dig höra av dig till vår inkassoavdelning. Mer information och kontaktuppgifter hittar du på aroskapital.se/inkasso
Allmän domstol
Du har även möjlighet att vända dig till allmän domstol för att få ditt ärende prövat. Mer information om detta hittar du på Sveriges domstolars hemsida domstol.se.